Företaget Yodabee levererade hygienartiklar på prenumeration till arbetsplatser när pandemin slog till. Verksamheten blev hårt drabbad men under året har företaget framgångsrikt ställt om och lyckats gå från kris till att dubbla omsättningen.
Pandemin har drabbat flera svenska företag. Framförallt småföretagen, utan stora buffertar eller investerare i ryggen, har det senaste året kämpat för sin överlevnad.
Johanna Lundberg och Hanna Löfqvist, grundare Yodabee, var likt många andra företagare förväntansfulla inför ett nytt år i början av 2020.
En flytt hade nyligen gått från kontorshotell till egna lokaler. Dessutom valde alltfler företag att satsa på trivseln på arbetsplatser och investera i en prenumeration på hygienartiklar, trivselboxar, från Yodabee.
– Många bitar hade fallit på plats för oss. Det fanns en tydlighet och struktur i teamet där alla visste vad de skulle göra och vi som grundare hade delegerat ut många arbetsuppgifter så vi kunde ha ett säljfokus, berättar Johanna.
Kontor stänger ner och spelplanen förändras
Att vara leverantör till arbetsplatser och kontor blev tidigt en utsatt bransch. Restriktioner som uppmanade till hemmajobb innebar att arbetsplatserna stängde igen.
– I mars stängde vår största kund ner hela sitt kontor, det blev en stor markör för oss att krisen var här, säger Hanna.
Den markören följdes av dagliga samtal från kunder som meddelade att de skulle stänga ner kontor eller ville pausa sin prenumeration.
– Spelplanen förändrades helt efter det, bekräftar Johanna.
I april kapades kostnader, timanställda gick ner i tid och permitteringsstödet undersöktes.
– Vi hade fått stöd att permittera oss två som heltidsanställda men då hade vi varit tvungna att göra oss av med alla timanställda. Det hade inneburit att pausa hela verksamheten, och det var ju inte ett alternativ, berättar Hanna.
Några andra stöd har de inte sökt.
– Vi har inte haft tid att vänta på stöd utan krigat på för egen maskin, fortsätter hon.
Care Packages växer fram
Ovissheten i pandemin har varit tydligt hos företagets kunder.
– En del var inställda på att öppna kontoret igen inom två veckor medan andra var snabba med att säga att de skulle ha stängt i två år, berättar Hanna.
Istället för att vänta och hoppas att vardagen snabbt skulle återgå till det normala bestämdes tidigt att hitta nya sätt att skapa trivsel på arbetsplatsen, även om den för stunden hade flyttats till hemmakontor runt om i världen.
Care Packages, ett kit med utvalda produkter, utvecklades för att skickas hem till anställda. Från start köptes produkter in från befintliga samarbetspartners för trivselboxar och tillval men för varje månad har sortimentet utvecklats efter efterfrågan.
– En kund ville ge sina anställda något ätbart och då tog vi in olika snacks. Några ville ha en aw, då gjorde vi ett aw-kit. Vi har fyllt på sortimentet efter kunders önskemål. Idag har vi över 50 olika varumärken kopplade till oss, berättar Johanna.
Sortimentet växer från golv till tak
Produktfokuset är tydligt även på kontoret. I ett av de två rummen täcks flera av väggarna av hyllor organiserade med produkter från golv till tak.
Vid ett bord som är avsett för att packa ordrar står företagets senaste tillskott, heltidsanställda Sofie. En anställning som varit nödvändig på grund av det ökade antalet ordrar.
Något som skulle beskrivas som ett hål i väggen, inrett med kuddar och dämpad belysning, skymtas i andra änden av rummet. Det visar sig vara företagets ”siesta-hörna”. Att driva en omställning har inneburit längre dagar.
– På ett sätt har det varit som att starta ett nytt företag, konstaterar Hanna.
För att ha plats för alla nya produkter har ytterligare lokalyta i källaren förvärvats. Där agerar pingisbordet packcentral.
I övrigt är det även här välorganiserat med hyllsystem, fyllda med allt från tvål och handkräm till popcornpåsar redo att paketeras och levereras.
Dubblad omsättning
Hårt arbete lönar sig. 2020 dubblerade Yodabee omsättningen från året innan, mycket tack vare den nya tjänsten.
Redan innan sommaren var de timanställda tillbaka, och efter sommaren hade de till och med fler timmar på schemat än innan pandemin. Nyckeln till att ställa om i en brinnande kris tror de själva varit inställningen till förändring.
– Vi har alltid haft en inställning att vi ska kunna skifta business över en natt, men vi trodde inte den dagen skulle komma 2020, säger Hanna.
Flera företag har försökt ställa om genom nödlösningar och tillfälliga lösningar, något som de inte heller tror på.
– Vi såg direkt den nya tjänsten som en del av vår långsiktiga affär och inte bara här och nu, säger Johanna.
Ingenting är omöjligt
Med facit i hand är omställningen ett lyckat drag även om det också har varit en period av stress, oro och svårt att sova.
Trots detta har grundarna genom samtalet alltid nära till skratt. En positiv inställning och känsla av att ingenting är omöjligt finns där.
En känsla som återfinns i varje vrå på kontoret. Peppande citat och meddelanden täcker de rosamålade väggarna. I fikarummet sitter en tavla med texten ”Hakuna matata” och ett pappersark som säger ”Du är grym” är upptejpat i fönstret.
På toaletten pryds lampknappen med ett rosa klistermärkshjärta och på det vita kaklet står ännu ett citat skrivet med turkos tuschpenna.
Återigen tid för småsaker
Idag lyser även solen rakt in i kontorets lokaler och fönstret står på vid gavel. Utanför hörs fåglarnas kvitter och innergårdens fontän som porlar. Vårsolen avslöjar det smutsiga fönsterrutorna.
– Jag måste skriva upp att jag ska ta med fönsterputsen hit, konstaterar Hanna och gör en notering i sin telefon.
För även om de fortsatt är högt tempo på Yodabees kontor har de ridit ut den värsta stormen, och nu finns tiden för att även ta tag i småsaker, som att putsa ett smutsigt kontorsfönster.
Veronica Ericsson Lakso
Foto: Bsmart Fotostudio & Veronica Ericsson Lakso
Mer om Yodabee:
- Omsättning 2019: 2 miljoner
- Omsättning 2020: 3,8 miljoner
- Antal anställda: 12 (varav 3 heltid, resterande timanställda)
- Antal Care Packages skickade 2020: 2 752
- Antal Care Packages skickade hittills under 2021: 1 815